فرآیند معالجه ریشه

در این مرحله فرآیند درمان و مواد لازم و همچنین ملاحظات بعد از درمان به اختصار برای شما توضیح داده شده است. در هر مرحله از درمان که لازم میدانید سوالات لازم را  از ما بپرسید. امید است با مطالعه اجمالی این متن بخشی از سوالات شما مرتفع شده باشد و همچنین توانسته باشیم اطلاعاتی هر چند کم در اختیار شما قرار داده باشیم.

بعد از تکمیل پرونده پزشکی و امضاء رضایت نامه و نشستن بر روی صندلی دنداپزشکی بی حسی برای شما انجام میشود. اگر فشار خون ، ناراحتی قلبی و تنفسی، تیروئید و  یا هر بیماری دیگری دارید قبل از ورود به اتاق  و نشستن روی صندلی حتما اعلام فرمائید.

برای عصب کشی یا معالجه ریشه پس از بی حس نمودن دندان، دندانپزشک شما پوسیدگی ها را برداشته و کف دندان را تمیز نموده کانالهای ریشه دندان را از عصب و محتویات عروق و مواد التهابی پاک مینماید.  برای این کار از وسیله ای بنام سرتوربین و موتور و فرزهای الماسی مختلف استفاده میشود که دارای صدای  ناهنجار و ناخوشایند می باشد. پیشنهاد می گردد برای آرامش بیشتر به موسیقی که در حال پخش هست و یا از آهنگهای گوشی تلفن همراه خود استفاده کنید. بعد از برداشتن کامل پوسیدگی و فرم دادن به حفره ایجاد شده،  ممکن  هست در این زمان شما کمی درد داشته باشید. (اگر دندان شما بر اثر تأخیر  در مراجعه برای درمانن ملتهب شده باشد و عصب براحتی بی حس نشود.)

پس از تخلیه محتویات کانال ریشه ،  مرحله شکل دهی کانال هست که با وسایل مخصوصی بنام فایل  صورت میگیرد. پس از شستشوی کانال و خروج تمام مواد التهابی و شکل دهی کانال نوبت تکمیل و پرکردن کانال با مواد مخصوص پلاستیکی بنام گوتا پرکا همراه با ماده عایق بندی بنام سیلر میرسد. در خاتمه پس از اطمینان از تکمیل کار کانال ریشه دندان، تاج آن توسط مواد ترمیمی باز سازی میشود. اگر تاج دندان بیش از حد از بین رفته باشد یا امکان ترمیم نباشد،  باید دندان روکش شود. لازم به توضیح است که اکثر دندانهای عصب کشی شده بدلیل خشکی مینا و عاج قسمت تاجی دندان نیاز به روکش دارند. ولی اغلب مواقع دندانپزشکان صلاح میدانند که (اگر امکان نگهداری مواد پر کردتی هست) مدتی دندان ترمیم شود و سپس روکش گذاشته شود.

پس از معالجه ریشه استفاده از مسکن حتمی است. داروهای آنتی بیوتیک و غیره قط با نظر دندانپزشک با توجه به دندان خاص  شما تجویز میشود.

بهتر است  قبل از درمان از مسکن استفاده شود تا بعد از بی حسی درد نداشته باشید. به توصیه های همکاران ما در خصوص اقدامات بعد از درمان ( شفاهی یا کتبی ) توجه فرمائید تا مشکل کمتری داشته باشید.