لمینیت بجای ارتودنسی

ژوئن 21st, 2016 | | دیدگاه‌ها برای لمینیت بجای ارتودنسی بسته هستند

لمینیت بجای ارتودنسی

پرسش:

دختری 30 ساله هستم. در نوجوانی رویش دندان های عقل باعث نامنظم شدن سایر دندان هایم شد. این روند پس از جراحی دندان عقل باز هم به کندی ادامه یافت. با توجه به زمان بر و دردناک بودن روش سیم پیچی، برای اصلاح ظاهر دندانهایم تصمیم دارم از روش Laminate Veneer استفاده کنم. می‏خواستم نظر شما را بعنوان یک دندانپزشک در مورد این روش و مزایا و یا معایب احتمالی آن جویا شوم.

نگرانی اصلی من اثر منفی احتمالی این کار روی دندانها، عدم احساس راحتی با پولک‏ها و یا سنگینی در ناحیه لثه‏ ها می‏باشد.


پاسخ:

استفاده از روش روکش لمینیت، در همه موارد نمی تواند جایگزین روش ارتودنسی (که شما «سیم پیچی» اش نامیده اید) باشد. در برخی موارد برای اصلاح لب پریدگی، شکستگی، اصلاح عقب بودن چند دندان نمایان و اصلاح عیوب تقارن دندان ها، به ویژه در دندان های بالا می توان از لمینیت بجای ارتودنسی استفاده کرد.

یک مزیت لمینیت، مدت کوتاه درمان است. دیگر این که در ارتودنسی، درمان بر روی دندان های موجود انجام می گیرد و دندان ها در محل صحیح خود قرار می گیرد. یعنی اگر دندانی کوچک یا نازیبا باشد، با ارتودنسی زیبا نمی شود و اندازه آن تغییر نمی کند. اما با روش لمینیت می توانید دندان های خود را به شکل مناسب بازسازی کنید.

اگر دندان های شما بر اثر رویش دندان عقل «نا منظم» شده، ممکن است این نا منظمی با روش لمینیت اصلاح نشود و حتما نیاز به ارتودنسی باشد. توصیه من این است که نخست با مراجعه به دندانپزشک زیبایی یا ارتودنتیست، مطمئن شوید که امکان انجام اصلاح مورد نظر با استفاده از لمینیت وجود دارد یا خیر. بحث مقایسه زمانی معنی می یابد که شما قادر به انتخاب یکی از این دو روش باشید.

همان طور که می دانید در روش لمینیت، یک لایه نازک چینی (که شما به زیبایی آن را پولک نامیدید) بر روی دندان قرار می گیرد. مزیت این روش به روکش های تمام چینی و فلزپرسلن این است که دستکاری و تراش کمتری بر بافت دندان سالم صورت می گیرد. عدم احساس راحتی با پولک ها و سنگینی در ناحیه لثه ها نیز منتفی است چون اگر لمینیت به درستی نصب شده باشد، نباید باعث ناراحتی لثه شود و به زودی با وجود یک جسم خارجی روی دندانهایتان کنار خواهید آمد و به آن عادت خواهید کرد.

لمینیت اثر منفی خاصی روی دندان ندارد اما نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به دندان معمولی دارد. روکش های لمینیت، نسبت به نیروهای کششی ضعیف هستند و با گاز زدن و کشیدن چیز های سفت، ممکن است کنده یا شکسته شوند. البته در این موارد می توان با تعویض لمینیت، ایراد را بر طرف کرد.

از طرف دیگر، برای خوب و زیبا باقی ماندن لمینیت ها، نیاز به رعایت بسیار مناسب بهداشت دهان و دندان است. البته رعایت دقیق و بسیار مناسب بهداشت در طول درمان ارتودنسی نیز بسیار ضروری است. چون نواحی قرارگیرفته زیر بند و براکت های ارتودنسی به شدت مستعد پوسیدگی و خرابی هستند.

مقاله جداگانه ای در باره لمینیت نوشته

Comments are closed.